آخرین اخبار
کد مطلب: 146857
احياي ديپلماسي فعال انرژي در دستور کار رئيس‌جمهور/ شبکه برق ايران و قطر به هم متصل مي‌شوند
تاریخ انتشار : 1400/11/30 12:27:13
نمایش : 628
اتصال شبکه برق ايران و قطر در راستاي حرکت کشور به سوي تبديل شدن به قطب برق منطقه، مي‌تواند يکي از مهمترين دستورکارهاي رئيس‌جمهور در سفر به قطر تلقي شود.

به گزارش سلام لردگان، روزهاي آينده رئيس جمهور در راستاي توسعه ديپلماسي و توسعه روابط با اولويت کشورهاي همسايه به قطر سفر مي‌کند، با توجه به موقعيت و ظرفيت همسايه جنوبي کشور در حوزه انرژي، توجه به پروژه‌هاي مشترک در اين حوزه مي‌تواند از دستور کارهاي اصلي اين سفر تلقي شود.

در شرايطي که سخن از روابط ديپلماسي انرژي بين ايران و قطر به ميان بيايد، ذهن همه به سوي ظرفيت‌هاي مشترک در حوزه گاز طبيعي هدايت مي‌شود در حالي که يکي از بزرگترين پروژه‌هاي حوزه انرژي مشترک بين دو کشور در حوزه برق تعريف شده است.

* اتصال شبکه برق ايران و قطر در دستور کار دولت مردان دو کشور

اتصال شبکه برق ايران و قطر به منظور ارتقاي اطمينان‌پذيري شبکه برق دو کشور مسئله‌اي است که از سال گذشته در دستور کار قرارگرفته است، بر همين اساس، 20 آبان‌ماه سال 1400، نخستين نشست مشترک کميته پيگيري تفاهمات مشترک ايران و قطر در حوزه انرژي برگزار شد.

اين جلسه با حضور نمايندگان وزارت نيرو، امور خارجه، ورزش و امور جوانان، ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و راه و شهرسازي به همراه نمايندگان اتاق بازرگاني و سازمان توسعه تجارت در حالي برگزار شد که محورهاي بسيار زياد اقتصادي مورد توجه طرفين قرار گرفت.

در اين راستا يکي از مهمترين دستورات مورد بحث در اين جلسه، به مسئله اتصال شبکه برق دو کشور با استفاده از خط انتقال دريايي اختصاص داشت.

*مزاياي تبديل شدن ايران به قطب برق منطقه

به طور کلي شبکه توليد و توزيع برق ايران با ظرفيت نزديک به ۹۰ هزار مگاوات در مقايسه با کشورهاي منطقه از توسعه بسيار بيشتري بهره‌مند شده است. تا جايي که اين شبکه پتانسيل تبديل شدن به قطب توزيع انرژي برق منطقه را در اختيار داشته و مي‌تواند ايران را به بازيگر اصلي منطقه در حوزه تامين برق تبديل کند.

تبديل شدن ايران به قطب توليد و توزيع برق در منطقه علاوه بر اهميت عميق سياست‌خارجي و مسئله تامين امنيت انرژي نقش قابل توجهي در تامين پايدار انرژي کشور دارد، زيرا ميزان پيک مصرف در ايران مرتبط با بازه زماني خاصي در فصل تابستان است و در شرايطي که اتصال شبکه برق ايران و شبکه برق کشورهاي همسايه وجود داشته باشد، اين ميزان پيک مصرف با استفاده از انرژي توليد ساير کشورهايي که پيک انرژي متفاوتي نسبت به ايران دارند، تامين مي‌شود.

متاسفانه در سال‌هاي اخير، مسئله ايجاد کردن زيرساخت‌هاي لازم به منظور تبديل شدن ايران به قطب انرژي کشور جدي گرفته نشده، اما کشورهاي منطقه براي جايگزيني ايران اقدامات فراواني را صورت داده‌اند.

براي مثال شرکت زيمنس آلمان در قالب قراردادي، تبديل شدن کشور افغانستان به قطب توزيع برق منطقه آسياي مرکزي را هدف گرفته يا شرکت جنرال الکتريک آمريکا در قالب قراردادهاي متعدد زيرساخت‌هاي انرژي کشور عراق را گسترش مي‌دهند.

*گام اول مسير تبديل شدن کشور به قطب برق منطقه برداشته مي‌شود

در چنين شرايطي خبر اتصال شبکه برق ايران و قطر با استفاد از خط انتقال دريايي گام ابتدايي براي بازگشت به مسير تبديل شدن ايران به قطب انرژي منطقه و استفاده از تمام مزاياي مذکور تلقي مي‌شود.

از سوي ديگر بخش خصوصي صنعت برق کشور با در دست داشتن ۶۰ درصد از توليد برق کشور مي‌تواند نقش بسيار موثري در تحقق هدف تبديل شدن ايران به قطب انرژي منطقه ايفا کند و بازوي اصلي حاکميت در اين زمينه باشد.

بر همين اساس، محمدعلي فرحناکيان، مشاور وزير نيرو در امور بين‌الملل در بيان دستاوردهاي اين نشست، گفت: « اميدواريم بعد از حصول نتيجه و ملاحظه روساي کميسيون مشترک ايران و قطر (وزير صنعت قطر و وزير نيروي ايران) زمينه تشکيل و برگزاري اجلاس هشتم کميسيون مشترک ايران و قطر  در کشور قطر فراهم شود.»

*توان فني اتصال فراساحلي برق در ايران وجود دارد

به گزارش فارس، پرونده اتصال شبکه برق کشورها به يک ديگر در سطح منطقه‌اي و جهاني با محوريت تامين پايدار انرژي مسئله بسيار مثبتي تلقي مي‌شود. اين مسئله در حوزه بهينه‌سازي مصرف انرژي به جهت تفاوت در افق و ساعت بسيار موثر است.

از سوي ديگر، با توجه به تجربه طراحي و ساخت خطوط انتقال برق فراساختي در کشور و بومي‌سازي اين فعاليت، اين پروژه مي‌تواند در حوزه ساخت نيست فرصت قابل توجهي براي استفاده از توان فني کشور را ميها کند.

علاوه بر اين، ظرفيت کشور در حوزه  توليد انواع کابل‌هاي انتقال و توزيع برق، ظرفيت بسيار خوبي تلقي خواهد شد و از اين منظر نيز هيچ نگران فني وجود ندارد.

در همين راستا، عليرضا غفوري‌فرد، قائم مقام فدراسيون صادرات انرژي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، ضمن ارزيابي توان فني کشور براي توسعه خط انتقال بين دو کشور ايران و قطر عنوان کرد: مشابه اين مسئله در زمينه خطوط انتقال ميعانات در گستره فرا ساحلي مطرح بود که مشخص شد چندين شرکت فعال در بخش خصوصي و بخش دولتي کشور پتانسيل اين فعاليت را دارند.

غفوري‌فرد ادامه داد: اگر شرايط اتصال شبکه‌هاي برق دو کشور ايران و قطر مهيا شود، توان فني اجراي اين عمليات به طور کامل در کشور وجود دارد.‌

با توجه به سفر رئيس جمهور به قطر، اتصال شبکه برق ايران و قطر مي‌تواند يکي از مهمترين دستور کارها اين سفر تلقي شده و زمينه برداشتن يک گام ديگر در جهت تبديل شدن ايران به قطب برق منطقه نيز مهيا شود.

بر همين اساس، نگاهي به مسير دولت سيزدهم بيانگر آن است که احياي ديپلماسي فعال انرژي با اولويت کشورهاي همسايه يکي از مهمترين محورهايي است که آيت‌الله رئيسي دنبال کرده است.

منبع:خبرگزاري فارس

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس